Styrke ens immunforsvar – konstruktiv vejledning i hvordan du kan styrke dit immunforsvar

Mange folk er med rette interesseret i at styrke ens immunforsvar. Læs denne artikel og lær mere om forskellige effektive metoder til at styrke ens immunforsvar.

Mange folk er på udkig efter forskellige måder at styrke ens immunforsvar på. Vitaminer, sund mad og drikke, motion, god søvn og D-vitamin er alle vigtige faktorer, når du skal sikre dig, at dit immunforsvar er så top-tunet som muligt. Denne artikel vil fortælle mere om de forskellige metoder og give gode og råd vejledning til, hvordan folk på en metodisk og holistisk vis kan styrke ens immunforsvar.

Forskellige måder at styrke ens immunforsvar

En af de populære måder at styrke ens immunforsvar på er gennem øget vitamin-indtag. De forskellige vitamin-typer er som følger: Vitamin A, B1, B2, B6, B12, C, D, E, F samt folinsyre.

Især indtag af vitamin D er kendt for at styrke kroppens immunforsvar. Tegn på mangelfuld indtag af D-vitamin indebærer her blandt andet knogleskørhed, tandforfald samt engelsk syge. D-vitamin findes især i produkter såsom sardiner, tun, laks, sild, fiskeleverolie, mælk og lignende mælkeprodukter. Den anbefalede daglige dosis af D-vitamin er 7,5 microgram (milliontedele gram). Folk over 60, gravide samt ammende kvinder kan dog indtage helt op til 10 microgram per dag.

D-vitamin – og vitaminer i øvrigt – kan udover i kosten fås gennem diverse piller med vitamin-tilskud; gennem forskellige slags kost-tilskud og via diverse naturprodukter. Tag i denne forbindelse en snak med din læge om, hvordan han/hun synes, at du bør få dækket dit mulige ekstra behov for diverse vitaminer.

Sund og nærende kost

Udover tilstrækkeligt med vitaminer skal du naturligvis også sørge for, at du spiser en sund og varieret kost. Selvom folk prøver at skyde forskellige genveje, så er og bliver sund mad en af de ufravigelige hjørnesten for et sundt immunforsvar. En typisk vejledning for en sund og nærende kost på dagsbasis for en kvinde med normalt aktivitetsniveau ser således ud:
–    600 gram frugt og grønt
–    500 gram korn og kartofler
–    En halv liter fedtfattig yoghurt eller mælk
–    25 gram æg
–    25 gram ost, magert
–    35 gram fisk eller skaldyr
–    100 gram kød, magert
–    30 gram fedtstoffer eller 40 gram nødder og frø
–    Rigeligt med vand

Masser af motion

Udover vitaminer og sund mad så skal du selvsagt også tillade dig selv masser af motion i dagligdagen. Hvilken slags motion du dyrker er ikke nødvendigvis så afgørende – det vigtige er, at du bevæger dig. Uden bevægelser, så kan kroppen og immunforsvaret ikke fungere ordentligt.

En ofte hørt grundregel i denne forbindelse er, at du skal dyrke mindst 30 minutters motion hver dag. Gør du det – og gerne lidt mere – så har du i hvert fald gjort, hvad du kunne, for at holde dit immunforsvar så stærkt som muligt. Andre fordele ved motion udover et styrket motionforsvar dækker i denne forbindelse over færre problemer med hjerte-kar-sygdomme, mindre risiko for blodpropper, lavere blodtryk og mindre stivhed i muskler og led.

God og uafbrudt søvn i et roligt miljø

Den sidste ting man kan gøre for at styrke ens immunforsvar er masser af god søvn. De færreste mennesker lever op til denne regel, men ikke desto mindre er det et faktum, at voksne mennesker i gennemsnit trænger 7,5 timers søvn hver nat for at kunne genoplade batterierne ordentligt. Behovet for små børn er større, men de er i modsætning til de voksne også bedre i stand til at passe deres sengetider.

Hvor mange timer er rigtigt for dig afhænger af din krop og din unikke fysiologi. Mens at 7,5 timer er standarden, så kan nogen klare sig med helt ned til 6 timer, mens andre har brug for op til ni timer eller mere. Hvilket niveau, der er rigtigt for dig, er noget, som kun du kan afgøre. Mærk her efter om du føler dig søvnig, uoplagt og med manglende energi i løbet af dagen. Hvis det er tilfældet, så er mere søvn muligvis en del af løsningen.

3 Comments

  • Tak for et rigtig godt og informativt indlæg! Jeg er en af de typer, som ikke får nok søvn, og der er også dage, hvor jeg ikke får motion, så måske jeg skulle til være lidt bedre til det, hvis det er så vigtigt for at styrke ens immunforsvar.
    Heldigvis er jeg er god til at huske mine vitaminer!

  • Selvom man kan gøre rigtig meget med kost for at styrke ens immunforsvar, så har jeg erfaret, Echinaforce fra A. Vogel også er et rigtig godt hjælpemiddel. Det kan både bruges forbyggende, men også hvis man allerede er blevet forkølet, kan det hjælpe en til at komme hurtigere ovenpå igen. Men det er selvfølgelig bedst, hvis man kan kombinerer alle de gode råd!

  • Jeg har altid haft et godt immunforsvar, men sidste vinter blev jeg syg hele tiden. Der fandt jeg ud af, hvor vigtigt det er at styrke ens immunforsvar. Jeg havde aldrig troet, at jeg ville få de problemer, og heldigvis har mit immunforsvar det også bedre igen. Det kan åbenbart gå op og ned, så jeg bliver ved med at have fokus på at styrke immunforsvaret.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *